zaterdag 8 april 2017

Orthorexia

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden kwam ik op facebook een artikel tegen, het ging over een "nieuwe" eetstoornis genaamd Orthorexia. Ik wist niet wat het was en besloot om het artikel te lezen. Het had me gechoqueerd, gewoon omdat ik mezelf hierin herken en daarbij ook 4/5de van mijn vrienden en kennissen. Ik had van mezelf en mijn omgeving nooit kunnen denken dat we iets of wat een soort van eetstoornis zouden kunnen hebben, al vind ik het zelf wel heel vreemd om het zo te noemen. Nu ik dit had gelezen, wou ik het tegen de wereld vertellen, want al lijkt het heel onschuldig, het is toch iets waar we voor moeten opletten.
Orthorexia is een fenomeen die zich meer en meer voordoet bij vooral jonge meisjes. Het gaat om de obsessie rond gezond eten. Zo klinkt het misschien heel extreem, maar uiteindelijk is het iets waar we ons allemaal van bewust moeten worden. Hoe vaak ben je wel niet trots geweest, omdat je "gezond" bezig bent? Of hoe vaak heb je al eens gezocht naar een "gezonde" lunch op het internet? Het zijn die kleine dingen die dit fenomeen ondersteunen. Het hoeft hier niet perse te gaan over vermageren, maar het kan ook gewoon gaan over fit zijn of fitter willen worden.

We beïnvloeden ook vooral elkaar. Heb je je vriendin nooit horen vragen of ze een koekje of een stukje fruit zou eten? En waar je bijgevolg het stukje fruit aanraadt, omdat het gezonder is? Wel, dit herken ik enorm in mijn vriendengroep. Ik doe het zelf en ik was er me nooit bewust van.

Uiteindelijk is dit iets dat niet gevaarlijk is, als het bij deze dingen blijft. Het gevaar is dat de obsessie verandert naar de drang om nog minder ongezond te eten, in het algemeen minder te eten en uiteindelijk extreem te vermageren...  Die ziekte die dan ontstaat zal ik niet moeten benoemen..

Hetgeen dat ik met dit artikel wil bereiken, is dat ik iedereen ervan bewust wil maken met wat we bezig zijn. Het is het begin van iets veel groter al wordt het niet beschouwd als een effectieve ziekte. Het is een fenomeen dat zich voordoet in onze cultuur. Iedereen wil er beter en beter uitzien, maar waarom? Let's all be perfect on our own way!! Als je dit misschien herkent in jezelf of meer wil over lezen heb ik nog wat artikels voor jullie waar er meer uitleg over staat. klik HIER of HIER


Dit was het artikel van vandaag en ik hoop dat jullie er echt iets mee zijn..
Liefs Nathalie




Geen opmerkingen:

Een reactie posten