zaterdag 1 april 2017

enkele dingen die ik tegen mijn jonge zelf wil vertellen: middelbare school

hallo allemaal,

Ondertussen zit ik in mijn laatste jaar van de middelbare school en heb daarbij ook een hoop ervaring opgedaan. Daarbij heb ik ook dingen die ik wil vertellen tegen mijn oude awkward ik, want het was niet altijd makkelijk, maar dat hoeft ook niet. Ik had denk ik, zoals vrij veel mensen, een totaal verkeerd beeld van de middelbare school, maar wie niet? High school musical was er om je te veel hoop te geven!


1. Het eerste middelbaar is echt niet zo speciaal als je denkt. De leerkrachten, de school, de klaslokalen, de werking van de school,... zijn helemaal aangepast aan mensen die recht uit de basisschool komen, so please don't make a big deal out of it.

2. Het 2de jaar van elke graad is steeds het moeilijkste. Ze probeerden me steeds wijs te maken dat het eerste jaar steeds het moeilijkste was, maar nee hoor.. Ik heb geleerd dat dat absoluut niet het geval is. Zeker het 6de jaar (het 2de jaar uit de 3de graad). Dit is absoluut GEEN uitbol jaar. Dit is het jaar waar je fataal zult werken voor school en veel (bijna dagelijks) een traantje zult laten, dus hou je maar vast, want het is gewoon de harde waarheid!

3. Luister niet naar de leerkrachten als het gaat rond studiekeuze. Als jij iets graag doet, blijf het dan doen. Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat je het niet zult kunnen, die willen dat je verandert naar een richting die volgens hun beter bij je past. Maar onthou dat jij alleen hierover kunt beslissen. Dit is misschien de belangrijkste les die ik heb geleerd en dit neem ik ook zeker en vast mee naar volgend jaar, want vast zitten in een richting die je absoluut niet graag doet, is alles behalve "leuk". 

4. Paasexamens zijn echt niet zo slecht. Je zal de leerstof sowieso moeten leren, nu of binnen enkele maanden met nog extra veel werk. Als ik mocht kiezen, koos ik ook voor paasexamens, al heb ik nu wel even veel werk voor school als tijdens de examens haha.


5. Er zullen altijd wel mensen zijn die jaloers zijn, die "slecht over je praten", die er alles aan willen doen zodat jij je slecht voelt.. Laat je hier niet door doen, just shine like you didn't hear them. Alles komt goed en doe wat je wilt! Uiteindelijk.. hoe ouder dat jij en je vrienden, kennissen,... worden, Hoe minder fucks iedereen zal geven over elkaar, maar er zullen altijd wel zogenaamde "haters" zijn! ;)

6. Echte vrienden komen nog wel en je zal ze snel kunnen onderscheiden van de anderen. Wat heb je nu met iedereen te kennen en met iedereen bevriend te zijn? Net die vrienden die je op 1 hand kunt tellen gelden! Als ik volgend jaar naar de hogeschool ga, weet ik dat ik 97% van de mensen die ik nu ken, nooit meer zal zien en dat vind ik helemaal niet erg. "Vrienden komen en vrienden gaan, het zijn de echte die blijven bestaan!" 

7. Hoe ouder je wordt, hoe meer en meer je je zult schamen om je "eerste jaar jezelf"! Dus please doe niets extreem, om "cool" te zijn. Op latere leeftijd zorgt dit alleen voor schaamte, maar uiteindelijk.. Het maakt allemaal niet uit. Iedereen moet fouten maken. Het is altijd wel leuk om er op latere leeftijd om te lachen!

Dit is wat ik allemaal heb geleerd en wil meegeven aan mezelf! Hope you Enjoyed! 

Liefs Nathalie xxx






Geen opmerkingen:

Een reactie posten